„Saznajte kritične stvari o održavanju mreže o kojima se malo govori, a mogu firmu skupo koštati“
Često se u praksi srećemo sa načinom razmišljanja koji nije uvek produktivan i dobar po kompaniju korisnika. Ovim vodičem smo pokušali da deo tog iskustva podelimo sa širom javnošu. Naročito zato što se o ovim temama retko priča...
Proverite da li su i vaša iskustva slična!
Skoro da je nemoguće da otvorite neki web sajt, a da vas Cloud ne «zaskoči». Cloud, poslovanje u oblaku, online, Internet… Ništa to nije posebno novo. Neke stvari su odavno na internetu. A neke polako prelaze u Cloud.
Ipak, i dalje, neka pitanja se ponovo postavljaju, a nova se pojavljuju. Kompanije i pojedinci sa jedne strane jesu zabrinuti za sigurnost, bezbednost i privatnost, dok sa druge strane ponuđači Cloud servisa pokušavaju da ubede kompanije i pojedince da nema razloga za brigu.
Koristeći svakodnevno računare sreli ste se sigurno sa nekim od ovih Cloud servisa, iako možda niste baš do kraja svesni da to jesu Cloud servisi. To postoji od kada postoji i internet, samo ih sada zovemo Cloud J Dobro, nije baš tako jednostavno, ali dosta ilustruje.
Web sajt – Ako ste jedno od 80,8% preduzeća koje ima veb sajt (http://webrzs.stat.gov.rs/WebSite/Public/PageView.aspx?pKey=204) onda ste već u Cloud-u. Vaš veb sajt se najčešće nalazi kod nekog internet ili hosting provajdera uz pomoć čijih servisa je vaš veb sajt vidljiv na internetu zainteresovanim posetiocima.
Email – Slično veb sajtu, vaš email server se takođe verovatno nalazi kod nekog internet provajdera. U većini slučajeva, iz našeg iskustva, nalazi se kod istog onog provajdera kod koga imate i domen i veb sajt. Dodatno, za one koji koriste javne email servise (čitaj Google, Yahoo, Microsoft ili neki drugi), email je već u Cloud-u. Mi svakako ne preporučujemo korišćenje javnih email servisa, ma koliko njihovo korišćenje bilo „zgodno“.
Fajlovi – Dropbox, OneDrive, GoogleDrive i slični servisi koji služe za razmenu fajlova su takođe još jedno mesto na kom se možemo susresti sa Cloud-om.
Video – Ako ste ikada postavili ili gledali neki video na internetu velika je verovatnoća da ste naišli na YouTube, Vimeo ili neki sličan servis. To je Cloud, takođe. Prednosti su čini se očigledne, zar ne? Postavite video i desetine, stotine, hiljade, a što da ne i milioni (zavisi od tipa videa – pokazalo se da mačke i „mačke“ dobijaju najviše pregleda) ljudi može pogledati vašu kreaciju bez ikakve potrebe da vi brinete o tome kako ti servisi obezbeđuju hardversko-softverske resurse da vaš video stigne do svih zainteresovanih gledalaca.
Ovo su samo neki, najočigledniji Cloud servisi, sa kojima se velika većina već srela.
Praktično sve. Ili skoro sve. Postoji taj opšti trend da se što više servisa nudi u okviru Cloud servisa. Prednosti su očigledne, ako još jednom pogledate gore navedene servise, a mi ćemo dodati još neke, manje očigledne servise koji takođe mogu biti u Cloud-u, a srešćemo ih svakodnevno u životu i radu.
Šta sve može bez problema u Cloud? Iz našeg iskustva... Click To TweetBekap – Već smo pomenuli servise za razmenu podata, onedrive, dropbox, googledrive. Ti servisi služe i kao mini-bekap, ali nemojmo imati iluzije – to je daleko od pravog bekapa. Da, neki od njih će vas spasti ako vam „crkne“ hard disk ili vam se pokvari računar, ali to nije pravi bekap. Bekap u cloud-u je nešto potuno drugo. Na primer, da li ste razmišljali o tome da je moguće imati kompletnu „sliku“ vašeg računara (operativni sistem, aplikacije, podešavanja i fajlovi) na nekoj drugoj lokaciji?
U slučaju, da vam se pokvari disk ili računar, na pomenutim popularnim servisima za razmenu podataka imaćete sačuvane samo kopije fajlova, ali ne i stanje operativnog sistema, aplikacija i svega ostalog. Vraćanje i oporavak u ovom slučaju znači reinstalaciju svega pa tek onda preuzimanje fajlova. Bolje nego ništa, ali svakako oduzima mnogo više vremena nego kada biste mogli samo da kažete imam novi računar – preuzmi sa Cloud bekap servisa poslednje stanje pre promene. Zgodno i mnogo kraće nego kompletna reinstalacija operativnog sistema i svih aplikacija.
Antivirus – Godinama unazad čujemo strašne priče o virusima, zlonamernim programima, email prevarama i fišing napadima. I čak iako kompanije imaju antivirus program bivaju zaražene. Šta se to dešava? Uzrok, ponekad može biti i taj što neko od zaposlenih u kompaniji nije ažurirao svoj lokalni antivirus program i neki novi virus je prošao. Dešava se. Ipak, ako stavimo antivirus program u Cloud i zatim pustimo da takav AV – program „brine“ o svim računarima u kompanijskoj mreži, male su šanse da će neko ostati neažuran. Dodatno, centralizovano upravljanje antivirus programima često dolazi sa dodatnim mogućnostima od kojih je najbolji primer centralizovano i zakazano redovno skeniranje računara na poznate pretnje. Kada svi odu kući, AV program „protrči“ kroz sve računare, skenira fajlove i neutrališe, ukloni ili stavi u karantin sve sumnjive stavke na koje naiđe. Na taj način, osiguravate redovnu „zdravstvenu kontrolu“ svojih računara, a podešavate „pregled“ svih na jednom mestu.
Poslovni programi u Cloud-u – Većina kompanija sa kojima dolazimo u kontakt prihvata trend mobilnog poslovanja. To znači da žele neku vrstu pristupa svojim poslovnim aplikacijama na terenu, putem interneta i mobilnog telefona ili tableta. Taj trend je sve više prisutan i kod nas. Rešenja su različita, pristupi su različiti. Bilo da je u pitanju proširenje postojećeg rešenja sa mobilnim pristupom, bilo da je čisto Cloud rešenje, svakako je ovo jedna od oblasti u kojoj ima dosta mogućnosti prelaska u Cloud. Naravno, ovo je i najosetljivija oblast jer tu i podaci koji se „dižu“ u Cloud mogu biti takve prirode. Zbog toga, ovde stavljam ogradu, ali je činjenica da ćemo ova rešenja sve više viđati u budućnosti i pored izazova privatnosti, bezbednosti i sigurnosti.
Na kraju, pitanje koje se postavlja jeste kako naći balans između zahteva za sigurnošću, bezbednošću i privatnošću sa jedne strane i potrebe za dostupnošću, kolaboracijom i komunikacijom sa druge strane?
Bekap je jedna od stvari koju bez problema možete prebaciti na Cloud! Click To TweetOno što mi preporučujemo jeste da svaka kompanija za sebe uradi procenu šta može, šta treba, a šta ne, da ide u Cloud. Kako sam, nadam se uspeo da opišem, neke stvari su već u Cloud-u, a neke mogu da budu. Ono što je činjenica je da ne mora sve i ne mora odmah. Pitanje iz naslova: Cloud ili ne? Može imati više odgovora, za neke stvari je odgovor da, a za neke druge ima smisla sačekati ili jednostavno nikada ne preći u Cloud. Zavisi od potreba.
Ono što sa sigurnošću i iz iskustva smem da kažem je da postoji stvar koju svakako već danas ima smisla preneti u Cloud – a to je bekap.
Bekap je nešto što bez problema možete da smestite u Cloud i mirno spavate. Ako je bekap urađen profesionalnim alatima koji nude enkripciju i dodatne sigurnosne mehanizme onda kompanije mogu bez problema da iskoriste ovu pogodnost Cloud-a. A svakako je jefitnije i od hardvera i od softvera koji bi se inače koristio (ako se koristi) za bekap rešenja. Izračunajte ako nam ne verujete: koliko ste do sada potrošili novca i vremena za bekap rešenja? Koliko ste sigurni da je bekap ispravan? Koliko košta vreme provere ispravnosti bekapa? Mislite o tome…
Ivan Slović je vlasnik i direktor kompanije S-Cube Solution d.o.o.. Po dobijanju diplome inženjera elektrotehnike za računarsku tehniku na Visokoj školi elektrotehnike i računarstva strukovnih studija počeo je rad u IT industriji i tu proveo nekoliko godina stičući vredno iskustvo koje je iskoristio za otvaranje sopstvene kompanije 2005-e godine.