Da li smo „navučeni“ na tehniku i ko nas u stvari „navlači“?

By Ivan Slović | Razonoda

Preuzmi vodič!

Insajderski vodič za održavanje mreže: 7 malih tajni o kojima se retko priča!

S-Cube-Insajterski-vdic-za-odrzavanje-mreze-Cover-100„Saznajte kritične stvari o održavanju mreže o kojima se malo govori, a mogu firmu skupo koštati“
Često se u praksi srećemo sa načinom razmišljanja koji nije uvek produktivan i dobar po kompaniju korisnika. Ovim vodičem smo pokušali da deo tog iskustva podelimo sa širom javnošu. Naročito zato što se o ovim temama retko priča...
Proverite da li su i vaša iskustva slična!

Oct 13

Ovaj tekst je nastavak priče Zašto na moru nisam napravio nijednu fotografiju u kojoj se dosta mojih prijatelja prepoznalo, i više privatno komentarisalo, nego javno, verovatno ne prihvatajući lično da imaju sličan problem sa tehnikom i korišćenjem tehnologije. To me je navelo na razmišljanje i razradu kako smo došli u to stanje i šta je uzrok naše zavisnosti od tehnike i tehnologije.
Ko nas u stvari „navlači“ na tehniku?
Zašto nam je toliko teško da se diskonektujemo?
Skoro svako ko dolazi u kontakt sa Internetom ima problem sa diskonektovanjem. U zapadnom svetu postoji novi termin za ovakvo stanje: FOMO – Fear Of Missing Out, odnosno strah da nešto ne propustimo od događaja.

Ko je kriv za previše korišćenja?

1.    Tehnika sama po sebi, odnosno tehnološke kompanije. Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, Snapchat su postali majstori manipufacebook-and-you-pigslacije. Njihovi proizvodi su toliko dobri, da ljudi ne mogu da prestanu da ih koriste. U prirodi njihovog posla i zarade je oglašavanje i marketing i što ih češće i više koristimo, oni prave više para. Oni više nisu u poslu socijalnih mreža, oni su u poslu socijalne psihologije i stvaranja navike korišćenja.

2.    Šef, direktor, gazda (ako imate nešto od ovoga) ili posao (ako ste vlasnik posla). Osoba ili posao, koji te plaća obično zahteva brz odgovor, konstantno praćenje emailova, notifikacija i ulaska u interesantan paradoks, da što smo više povezani, sve manje vremena i prostora imamo za kreativno razmišljanje i „stvaran“ posao koji zahteva određenu dozu inovativnosti, ili rešavanja problema sa neometanim fokusom. Ovakav posao se više ne događa u kancelariji, već posle radnog vremena, uveče, kad zamru i ostala socijalna dešavanja na mreži prijatelja i kolega.

3.    Time dolazimo do treće stavke – Prijatelji. Provera tehnike je zarazna. Čim vidimo nekog u okruženju da gleda u svoj ekran, i mi smo „primorani“ da proverimo naš, pokrećući neku vrstu „nevaspitane“ reakcije, a koja postaje socijalno prihvatljiva i praktično norma ponašanja, tako da onaj koji ne koristi i ne gleda u svoj ekran, postaje čudak i socijalno neprihvatljiv.

4.    Mi sami. Ma kakvo okruženje i ostali uticaji bili, ipak smo mi ti držimo telefon i odgovorni smo za njegovo korišćenje. Tehnologija je samo još jedan način da ubijemo vreme i zaposlimo mozak. Često naše loše navike korišćenja tehnologija imaju više veze sa lenjošću i odlaganjem obaveza, nego realno da baš u tom trenutku moramo neizostavno nešto da uradimo.

Često gledanje u mob ima više veze sa lenjošću i krivinarenjem, nego da baš tad nešto uradimo. Click To Tweet

Zaključak

Tehnika je postala lična, odnosno intimna. Sa prelaskom na intimni nivo postala je sugestivna i veoma napadna.
Lična tehnika je privlačnija nego ikada. I to ne mora da se posmatra kao problem, to je ipak napredak. Zar bi želeli proizvode koji nisu privlačni? Tehnologija je sve privlačnija jer postaje sve bolja. Problem je što ovi napreci i poboljšanja ne znače da ne bi trebali da kontrolišemo korišćenje tehnologija. Nije samo tehnologija sama po sebi odgovorna za stvaranje naših navika. Veliku ulogu igra i naša poslovna kultura i okruženje, socijalne norme i ponašanje pojedinaca.
Da bismo mogli postaviti tehnologiju na pravo mesto, da ona služi nama, a ne mi njoj, moramo biti svesni ne samo kako se tehnologija menja, sama po sebi, nego i kako menja nas sa njom. O tome, možda nekom drugom prilikom.

Kako se tehnologija menja, sama po sebi, i kako menja nas sa njom? Click To Tweet
Follow

About the Author

Ivan Slović je vlasnik i direktor kompanije S-Cube Solution d.o.o.. Po dobijanju diplome inženjera elektrotehnike za računarsku tehniku na Visokoj školi elektrotehnike i računarstva strukovnih studija počeo je rad u IT industriji i tu proveo nekoliko godina stičući vredno iskustvo koje je iskoristio za otvaranje sopstvene kompanije 2005-e godine.