„Saznajte kritične stvari o održavanju mreže o kojima se malo govori, a mogu firmu skupo koštati“
Često se u praksi srećemo sa načinom razmišljanja koji nije uvek produktivan i dobar po kompaniju korisnika. Ovim vodičem smo pokušali da deo tog iskustva podelimo sa širom javnošu. Naročito zato što se o ovim temama retko priča...
Proverite da li su i vaša iskustva slična!
Otprilike 1 od 30 ljudi ima iskustvo sa krađom identiteta svake godine. I sa sve novijim i pametnijim tehnologijama koje se razvijaju tokom vremena, ovaj broj će se verovatno povećavati, na žalost.
Iako je možda teško utvrditi tačan finansijski efekat internet napada na vaše poslovanje, ne možemo ignorisati činjenicu da bi svakako efekat bio negativan. Keš je kralj i ako bi vam bio ukraden od strane sajber kriminalaca sigurno bi imao negativan i finansijski (zavisi koliko imate keša 🙂 ) i emotivan efekat.
Tokom proteklih nedelja napisali smo novi vodič koji dodatno rasvetljava tematiku opasnosti koje vrebaju sa interneta, objašnjava najčešće online pretnje i ilustruje kako biste se mogli zaštititi.
Vaš online identitet je vaša lična karta u digitalnom prostoru. Ako imate Facebook, LinkedIn ili nalog na nekoj drugoj društvenoj mreži jasno je da vas podaci koje ste upisali na tom nalogu na neki način predstavljaju digitalnoj javnosti. Može se reći da je to vaša digitalna vizit karta. Kao i papirne vizit karte i ove delite okolo i na taj način se povezujete sa drugim ljudima.
Ima i druga strana priče, to je identitet koji je privatan, koji ne delite javno i koji je na primer broj vaše kreditne kartice ili drugi poverljivi podaci. Takve podatke nećete deliti okolo već ćete ih čuvati na sigurnom jer mogu da utiču na vaše poslovanje i vaš život. Posebno je interesantan finansijski uticaj. Kažu da se troškovi od sajber kriminala mere u stotinama milijardi dolara na godišnjem nivou, a procena je da će do 2019-te godine dostići 2 triliona dolara.
Pogledajte malo bolje. U poslednjih nekoliko godina, baš ovde, u Srbiji, primetan je porast broja Internet napada i zloupotreba. Razlozi su razni, a ključni je valjda onaj iz naslova. Internet ne poznaje granice, sajber kriminal i računari takođe. Zašto bi Srbija bila drugačija? Kupujete možda preko interneta? Imate ino-partnere? Uvozite robu iz inostranstva? Plaćate ino-dobavljačima? Izvozite robu?
Itekako smo povezani, samo na internetu nema carine i drugih prepreka… I sajber kriminalci mogu imati direktan pristup vašem «novčaniku». Niže u tekstu ćemo vas podsetiti na neke od skorašnjih sajber napada na kompanije u Srbiji.
Internet ne poznaje granice - kao ni sajber kriminal. Ima li spasa? Click To TweetSa konstantnim promenama u tehnologiji i novim pretnjama koje se pojavljuju na dnevnom nivou potrebno je veoma veliko tehničko znanje da se zaštite čak i osnovne računarske mreže od 5 do 10 računara. Ipak, trošak zapošljavanja iskusnog IT stručnjaka jednostavno nije opravdan za većinu malih preduzeća, čak i srednjih!
U pokušaju da uštede, mnoga preduzeća pokušavaju da svoje IT potrebe za podrškom reše dodeljivanjem ovog posla nekom u preduzeću ko zna najviše o računarima. Ovo, u praksi, retko kad radi zato što ova osoba ima već drugi posao koji radi puno radno vreme i uobičajeno nije verzirana dovoljno da adekvatno održava celu računarsku mrežu, ma koliko velika ili mala ona bila.
Ovo neizbežno vodi do loše održavane i nestabilne računarske mreže. Ovo takođe znači da bekap, ažurnost antivirus softvera, operativnih sistema i aplikacija ne stižu da se urade na vreme, samim tim kreira se lažni osećaj sigurnosti.
U tim situacijama, pitanje je vremena kada će online haker naći svoj put do vaše računarske mreže i napraviti neku štetu. Ako imate sreće, to će vas koštati samo prekida u radu, ali uvek postoji i druga strana da se nađete u situacijama kao ove kompanije:
Primeri iz prakse iz SRBIJE sa sajber kriminalom:
Ovo su samo neki od primera. Ima ih koliko hoćete, ako u vašem pretraživaču unesete ključne reči „Srbija, sajber kriminal, firme“.
Jeste li i dalje uvereni da je Srbija „posebna“ kada je reč o sajber napadima?
Ivan Slović je vlasnik i direktor kompanije S-Cube Solution d.o.o.. Po dobijanju diplome inženjera elektrotehnike za računarsku tehniku na Visokoj školi elektrotehnike i računarstva strukovnih studija počeo je rad u IT industriji i tu proveo nekoliko godina stičući vredno iskustvo koje je iskoristio za otvaranje sopstvene kompanije 2005-e godine.